D
Motorykę, można rozumieć jako ogólną sprawność fizyczna człowieka. Prawidłowa budowa i funkcjonowanie układu ruchu oraz układu nerwowego warunkują jej poprawny rozwój. Podstawą do wykonywania czynności ruchowych jest układ ruchu zbudowany z mięśni, kości i stawów. Na motorykę wpływa więc również wytrzymałość, kondycja, koordynacja, równowaga, świadomość ciała, siła, ruchomość, szybkość i zdolność reakcji. Wyróżnia się 2 podstawowe typy motoryki – motorykę dużą oraz motorykę małą.
Do motoryki dużej należą wszystkie duże ruchy ciała. Takie, w które angażowane jest całe ciało lub znaczna jego część. Odpowiada jej więc ogólnie pojmowana aktywność ruchowa taka jak chodzenie, bieganie, skakanie, jazda na rowerze czy pływanie, pokonywanie przeszkód, gra w piłkę, zabawy, w których ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa, działania związane z rzutem czy celowaniem.
Ten typ motoryki obejmuje ruchy precyzyjne takie jak ruchy dłoni i palców, mające mniejszy zakres. Wymagają większego skupienia, precyzji i koncentracji. Czynnościami odpowiadającymi motoryce małej są więc pisanie, granie na instrumentach, rysowanie, rzeźbienie, malowanie, lepienie z plasteliny, zawiązywanie butów, chwytanie małych przedmiotów.
Wszystkie czynności wykonywane co dnia rozwijają motorykę duża i małą każdego człowieka. Dzieci mają większe możliwości rozwoju, a w przybliżeniu kształtuje się w następujący sposób:
Prawidłowa sprawności fizycznej jest możliwa do osiągnięcia jedynie poprzez harmonijny rozwój małej i dużej motoryki. By do tego doszło konieczny jest ich trening zarówno celowy jak i podczas codziennego funkcjonowania. By możliwe były do właściwego wykonania ruchy motoryki małej człowiek musi mieć opanowane podstawowe ruchy motoryki dużej. Z uwagi na to trzeba zwracać szczególną uwagę na rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Motoryka duża wymaga koordynacji ruchów dużych partii ciała. Motoryka mała wymaga usprawniania drobnych części ciała, zwłaszcza doskonalenia precyzyjnych ruchów rąk.
Zdolności motoryczne należy ćwiczyć od samego początku, pamiętając przy tym, że o przebiegu rozwoju motorycznego decydują również czynniki niezależne od nas, tak zwane uzdolnienia ruchowe i wpływy zewnętrzne, czyli środowiskowe. Nie każdy rozwija się w takim samym tempie co za tym idzie rozwój motoryczny u dzieci przebiega różnym tempie.
d
Prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy:
570 900 220
centrumdiagnozy.va@gmail.com
d
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |